Wim Hof

Wim Hof nám dokazuje veľký potenciál práce s dychom

Aký je potenciál práce s dychom nám dokazuje Ice Man – Wim Hof, držiteľ 26 Guinessových rekordov, demonštrujúc možnosti ľudského tela, dychu a mysle napr. sediac dve hodiny vo vode zasypaný ľadovými kockami. Ako je to možné? Je to jednoduché: vďaka dychu a mysli, Wim Hof pridáva aj pravidelné otužovanie.

ako sa to môžem naučiť?

ako to funguje?

 

Bez ohľadu na to či to nazveme pránájámou ako sa práci s dychom hovorí v jóge, jej potenciál je zatiaľ málo preskúmaný. Vo východnej literatúre nájdeme množstvo legiend o nadprirodzených schopnostiach jogínov, no nad tým sa mnohí pousmejú. Aj dnešní tibetskí jogíni, schopní v mraze sedieť polonahý vonku a na sebe vysušovať mokré uteráky – kto ich vysuší najviac vyhráva 🙂 vzbudzujú úsmev na našich tvárach a povieme si na čo by nám to tak asi bolo ale v kútiku duše aj tak pochybujeme. Ak by sme aj uverili kto je ochotní venovať roky tréningu takému cieľu?

Wim Hof ide však nekompromisne za zmenou nášho myslenia vo veci ľudského potenciálu. Ochotne sa necháva skúmať v hocijakých klinických testoch a výskumoch a postupne prepisuje učebnice medicíny. Napr. medicínska „dogma“ o tom, že autonómnym nervovým systémom kontrolované funkcie ako je napr. tlkot srdca, telesné teplo, … nemožno ovládať ľudskou vôľou, sa vďaka Wimovi mení. Ak sa pozriete do histórie nájdete viacero publikovaných správ o klinickom testovaní rôznych jogínov, ktorí to dokázali, no považovalo sa to za neoveriteľné kôli potrebe dlhého tréningu ktorému sa máloktorý výskumník chce podrobiť.

Vedecké uznanie a všeobecná popularita Wima Hofa však je postavená na tom, že svoju metódu za pár dní naučí aj úplných skeptikov čo neraz dokázal a nájdete o tom na sieti pár dokumentov. Ice Man však nie je nejaký pustovník sediaci v kockách zasypaný ľadom. Môžete ho stretnúť ako v šortkách lezie na najvyššie vrchy sveta vrátane Mount Everest, alebo Kilimandžára, alebo ako beží plné maratóny v púšti bez kvapky vody, alebo nad polárnym kruhom pri teplotách okolo -20 stupňov celzia len v šortkách a naboso…

 

Pôsobivá upútavka na Wimovu metódu:

 

Pozrite si trailer z jeho youtube kanála:

 

alebo z TEDx ako ho na hodinu a pol zasypú ľadom:

 

Wim túto metódu otvorene vyučuje. V nasledujúcom dokumente ňou prejdú dvaja členovia filmového štábu:

 

Ďalšie videá nájdete na jeho youtube kanále, alebo jeho stránke www.wimhofmethod.com

 

Wim Hof demonštrujúci potenciál práce s dychom
Wim Hof demonštrujúci potenciál práce s dychom

*

ako sa to môžem naučiť?

Pokiaľ tomu stále neveríte, môžete možnosti práce s dychom – pránájámy zažiť na vlastnej koži, na Slovensku metódu Wima Hofa vyučujú dvaja jeho žiaci: Martin Tham a Viktor Schiller

Nasledujú tri úrovne, úrovne návodov ako na to. Od základného nácviku dýchania, cez otužovanie až po mentálnu techniku predstavy tepla:

  1. zíkladné dýchanie – pekný článok o metóde vyšiel v magazíne Madam Eva 2017/6 z ktorého je prevzatý aj základný opis dýchacej techniky Wima Hofa,
  2. prídávame otužovanie a zámer – vo videách nahratých samotným Wimom,
  3. mentálna technika vizualizácie vnútorného tepla – tu je aj názorný kompletný návod od českej inštruktorky Veroniky Jelínkovej, z jej youtube kanála ktorá má vlastný moderný online tréningový program mysle, tela a duše.
  4. úplne kompletný návod znova od Veroniky zahŕňajúci všetky tri predchádzajúce pricípy a 5 levelov – ale v angličtine, na svojej stránke však Veronika publikuje aj popis techniky v humorne podanom článku.

ako to funguje?

Na stránke slovenského inštruktora Viktora Schillera nájdete vedecké štúdie o Wimovi so slovenským úvodom, alebo v originále na Wimovej stránke. Zaujímavou a názornou formou to vysvetľuje aj česká inštruktoka Veronika Jelínková na svojom videu – STRESS, BIOCHEMISTRY, BIOFEEDBACK.

kedy to radšej neskúšajte?

Počas tehotenstva. Približne na pol hodiny nastane v tele doslova hormonálny výbuch a zatiaľ nie je jasné, či to má vplyv na plod. Me­tódu určite neskúšajte ani vtedy, ak máte problémy so srdcom alebo epilepsiu. Dychové cvičenia (hlavne fáza zadržania dychu) môžu byť lákavé pre potápačov a plavcov, no zásadne ich neskúšajte vo vode, a to ani vo vani. Je to veľmi nebezpečné, pretože s kyslíkom idete na doraz. V momente, keď vám dôjde, môžete ľahko odpad­núť. Samozrejme, dýchanie neskúšajte ani pri šoférovaní, po konzu­mácii alkoholu, na prázdny (alebo príliš plný) žalúdok. Ak máte aké­koľvek zdravotné problémy, metódu vopred konzultujte s lekárom.

O tom aký je potenciál práce s dychom podľa starých jógových majstrov si môžete prečítať aj v článku – starí majstri o práci s dychom, alebo v zhrnutí načo je teda pránájáma?

*

1) základné dýchanie

  1. Pohodlne sa usaďte, môžete si aj ľahnúť. Zatvorte oči.
  2. Zhlboka a naplno sa nadýchnite. Pri správnom nádychu by sa vám malo zväčšiť brucho a nadvihnúť pľúca. Nasleduje normálny výdych, teda nie až na doraz. Zopakujte v rýchlom tempe 30- až 40-krát. Postupne zacítite jemné mravčenie. Môže sa objaviť hocik­de na tele, najčastejšie na prstoch.
  3. Nasleduje séria piatich úplných nádychov a úplných výdychov. Posledný výdych je opäť normálny. Vydýchnite a zadržte dych čo najdlhšie, ale nič nesiľte. Vydržíte prekvapivo dlho. Sústreďte sa na vnútro tela.
  4. Keď budete mať potrebu nadýchnuť sa, urobte to. Na plné pľúca a zadržte dych. Uvoľnite sa a snažte sa na nič nemyslieť. Toto je fáza, kde by ste mali zažiť pocit relaxu a úplnej bezmyšlienkovitosti.
  5. Body 2 až 4 ešte dvakrát zopakujte. Po pár dňoch bude stav bezmyšlienkovitosti intenzívnejší.
  6. Dýchanie môžete vykonávať hocikedy počas dňa, ale najlepšie ráno. Tesne pred spánkom vás môže zbytočne „nabudiť“.
  7. Pre lepšiu predstavu si pozrite videolekciu na Wim Hofovej strán­ke, alebo ukážky na Youtube.

*

2) pridávame otužovanie a zámer – free online kurz v podaní Wima Hofa (3 časti)

(klikom vpravo dolu vo videu na CC ikonu zapnete české titulky)

 

 

 

*

3) mentálna technika vizualizácie vnútorného tepla – v kompletnom návode od českej inštruktorky Veroniky Jelínkovej

 

 

 

*

4) úplne kompletný návod zahŕňajúci všetky tri predchádzajúce pricípy a 5 levelov

 

 

čo je pránájáma >

< načo je teda pránájáma?