1. pozorovanie srdcovej činnosti pri dýchaní

Ide o jednoduché pozorovanie vplyvu nášho dychu na našu srdcovú činnosť.

Nahmatáme si pulz, na zápästí, alebo krku. Pri dlhšom cvičení je to pohodlnejšie s pozorovaním pulzu na zápästí.

Už samoté vnímanie pulzu pôsobí cez našu nervovú sústavu na upokojenie srdcovej činnosti.

Skúsme však spomaľovať a prehlbovaťnáš dych a pozorujme tep. Môžeme vnímať nielen frekvenciu, ale dokonca aj hĺbku. Určite ste počuli o pulzovej diagnostike. Nie je to predmetom jógy, skôr čínskej medicíny, alebo ajurvédy, no pokiaľ si dáme do súvislosti fakt, že z pulzu sa dá diagnostikovať stav energie v našom tele, pochopíme aký hlboký význam má pre nás správne dýchanie.

Neskôr môžeme skúsiť ako pôsobí na našu srdcovú činosť keď výdych predĺžime asi na dvojnásobok doby nádychu. Skúsime napr. nadychovať 4 sekundy a vydychovať 8 sekúnd…

Toto jednoduché pozorovanie nemusíme trénovať tri týždne, párkrát si ho vyskúšajme, pomáha nám ponoriť sa dovnútra.

2. predlžovanie nádychu a výdychu >

< techniky pránájámy