prax pránájámy

O pránájáme nebolo napísaných veľa kníh, hlavne v našom priestore. Je to celkom logické, koľko poznáte ľudí cvičiacich jógu – praktizujúcich ásany? A koľko ľudí praktizujúcich pránájámu? Koľko učiteľov vyučujúcich pránájámu?

U nás sa hovorí, „lepšie je jeden krát zažiť ako stokrát počuť“ a to je veľká pravda, hlavne v jóge, pretože jóga je cestou vlastnej skúsenosti. Bežne sa pracuje asi s desiatkou techník pránájámy aj keď v rôznych variáciách, no už spomínaný Dr. Bhole ich uvádza asi 100. Cieľom tejto práce nie je uviesť všetky známe techniky, ale uviesť záujemcov do praxe pránájámy.

Úvodné techniky využívajú striedavé dýchanie cez jednu a druhú nosnú dierku čím sa vyrovnáva prána v ide a pingale, no technika pôsobí aj na ďalšie nádí. Na úrovni tela sa toho zdanlivo veľa nedeje. Rozhodne nečakajme zázraky po prvom cvičení, hoci všetko je možné. Toto cvičenie pôsobí na energetickú, emočnú a mentálnu zložku nášho systému, poetickejšie povedané, našej bytosti.

Základné pokyny ku praxi pránájímy sa dajú zhrnúť do nasledujúcich bodov:Pokojné, harmonické prostredie, ktoré podporí hlavne naše psychické uvoľnenie.

  1. Cvičíme s dostatočným odstupom po jedle, uvádzajú sa aj 4 hod, ale rešpektujte vaše telo a skúsenosti, alebo ráno na lačno. Je dobré vniesť pravidenosť, rytmus do praxe.

  2. Uvoľnený sed s vyrovnaným chrbtom či na zemi či na stoličke. Pri sede na zemi si môžeme sadnúť na podložku cca 5 cm vysokú, pre odľhačenie spodnej časti chrbtice. Vaše poloha sa postupom času „sama“ upraví podľa potreby. Lakeť necháme voľne visieť, prípadne si ho oprieme o telo. Oči zatvoríme.

  3. Striedavé dýchanie jednou a druhou nosnou dierkou vyžaduje striedavé upchávanie a uvoľnovanie dierok. Najjednoduchšie je použiť prsty pravej, alebo ľavej ruky. Zväčša ukazovák a prostredník oprieme o dlaň a palcom zakrývame jednu a prsteníkom a malíčkom druhú nosnú dierku. Prípadne palcom zakrývame jednu dierku a prostredníkom a prsteníkom druhú, … atď.

  4. Dýchame príjemne, pomaly, hlbokoale jemne. Nosom. V nasledujúcej časti sú techniky pre uvoľnenie upchatého nosa.

Hľadajte svoju cestu, dôležitá je pohoda a uvoľnenosť pri praxi pránájámy a vyrovnaná chrbtica. Optimálne je ak sa pránájáma prevádza po praxi asán, no aj niekoľko pozdravov slncu pre uvoľnenie napätia v tele účinkuje priam zázračne.

Hoci ide o jednoduché dýchacie techniky, určite budete mať väčší úžitok z blahodárnych účinkov pránájámy ak budete postupovať krok po kroku, ako keď sa pustíte rovno do najkomplikovanejšej formy techniky. Pamätajme, že menej je niekedy viac. Zväčša veľmi často. Preto sa prax zvykne rozdeliť na niekoľko fáz. Aź keď si dobre osvojíte techniku danej fázy, prejdite na ďalšiu. Jednej fáze sa venujte aspoň tri týždne.

techniky pránájámy >

< čo je pránájáma?